29 Kasım 2017 Çarşamba

İNTİHAL KONUSUNDA

Makalelerimiz hakemlere gidiyor. Ama bazen hakemler çok enteresan değerlendirmeler yapabiliyor. Özellikle hukuk akademisyenlerinin niteliğinden kaynaklanan çok ciddi bir sıkıntı var Türkiye'de. Bu nedenle hukuk alanında dünya çapında isimler çıkması mümkün de görünmüyor. Niteliksiz bazı kitaplara da atıf yapılmasını istiyor adını sanını bilmediğimiz niteliksiz hakemler. Özellikle hukuk dergilerinin hakem seçiminde bu nedenle dikkatli olması gerekiyor.

Kitap çalışmalarına başlamadan önce ilk çalışmalarımdan birisi intihaldi. Orada almış olduğum bazı notları BELKİ FAYDASI OLUR DÜŞÜNCESİYLE BURADAN PAYLAŞIYORUM. 
İspat ve sübut aynı anlamdadır zanneden hocanın da anlaması dileğiyle: 
Pek çok üniversite ya da lise düzeyinde eğitim kurumu intihal konusunda öğrencilerini ve akademik kadroyu internet siteleri üzerinden uyarmaktadır. Yale üniversitesi internet sitesi de “Avoiding Plagiarism” başlığı ile alıntı yapma kurallarını belirtmektedir. Alıntı yapmanın önemi;
a-) Metnin içerik ve kapsamı konusunda izlenim sahibi olma,
b-) Daha fazla araştırma yapmaya yönlendirme,
c-) Konunun temellerinin araştırılmasıdır.[1]
Ne zaman alıntıya/kaynakçaya yer verilmeli konusu ise şu başlıklarla belirtilmektedir:
1-) İki veya daha fazla sözcüğü bir bütün olarak sunmak gerektiğinde veya tek sözcük aktarıldığında dahi bu sözcüğün aktarımı kaynağa özgü olduğunda,
2-) Belli bir kaynakta bulunan gerçeklere ilişkin takdim zorunluluğu doğduğunda,
3-) Bir kaynak içerisinde yer alan düşüncenin paragraf olarak ya da özetlenerek, yorumlanarak veya kaynaktan bulunan sonuç olarak alıntılanması halinde,
4-) Genelden ayrılan bilgilerin sunumunda veya okuyucunun bilmediği ancak bilim dalında yaygın olarak bilinen bir genel bilginin aktarımında,
5-) Başka bir kaynakta yer alan bir anlatım plânının ya da geniş ölçekli tartışma kaynağına ilişkin yapının örnek alınması halinde,
6- Bir başka kişinin bulduğu yöntemin işleniş şeklinin bir başka kaynaktan alınması veya ortak çalışma halinde,
7- Bir başka kişinin programı üzerinde çalışılması ya da yaygın olarak bilinmeyen bir rakam sistemiyle yazılan bilgisayar şifreleme sistemi,
8- Bilginin üretimi sırasında başkalarıyla işbirliği yapılması halinde.[2]
Bir bilginin yaygın bilgi olduğunu belirleme farklılık gösterebilir. Oregon Üniversitesine ait internet sitesinde konuyu işleyen Payne yaygın/ortak bilginin:
1-) Aynı bilginin en az beş farklı kaynaktan ulaşılabilir olması,
2-) Yazarın, bilginin halihazırda okur tarafından bilindiği yönündeki düşüncesi,
3-) Yazarın, bilginin temel kaynaklardan kolaylıkla bulunabileceği yolundaki kanaati bulunması halinde paylaşılan bilginin genel/ortak/yaygın/bilinen bilgi olduğunu belirtir.[3]
Akademik camiada intihal olgusu genel olarak kasıtlı ya da kasıtsız görülebilmektedir. Kasıtlı olanlar: Bir başkasına ait çalışma, plan, sonuçlar, sınavlar gibi belgelerin doğrudan satın alınması, çalınması ya da ödünç alınması,
Başkasına ait çalışmanın kiralanması,
Bir dilde yazılan çalışmanın bir başka dilde çevrilerek kopyalanması ve kişisel çalışma gibi sunulması,
Bütün cümlelerin ya da esaslı bölümlerin alıntı yapılmaksızın alınması olarak işlenebilir.
Kasıt dışı kullanım ise; Bir başkasına ait düşüncenin kendi sözcükleri ile kaynak gösterilmeksizin alınması,
Diğer kişinin fikirlerini esas almak suretiyle ve kaynak gösterilmeksizin düşünce yapısı oluşturulması,
Paragrafın bütüne yakın olarak esas kaynaktan alınması,
Kaynaktan düzensiz olarak ya da tam olmaksızın alıntılama şeklinde gerçekleşebilir.[4]
İndiana Üniversitesi ise üç halde intihalin gerçekleşebileceğini belirtmiştir:
1-) Bir başka kişiye ait sözcüklerin alıntı olduğu belirtilmeksizin kullanılması,
            2-) Bir başka kişinin sözcüklerinin değiştirilse ve yeniden düzenlense de alınması kaynak gösterilse de intihaldir.
            3-) Bir başka kişiye ait çalışmanın özetlenerek ya da yorumlanarak kaynak gösterilmeksizin kullanılması.[5]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

aklımda-

 sın

TIBBİ ETİK