Makalelerimiz hakemlere gidiyor. Ama bazen hakemler çok enteresan değerlendirmeler yapabiliyor. Özellikle hukuk akademisyenlerinin niteliğinden kaynaklanan çok ciddi bir sıkıntı var Türkiye'de. Bu nedenle hukuk alanında dünya çapında isimler çıkması mümkün de görünmüyor. Niteliksiz bazı kitaplara da atıf yapılmasını istiyor adını sanını bilmediğimiz niteliksiz hakemler. Özellikle hukuk dergilerinin hakem seçiminde bu nedenle dikkatli olması gerekiyor.
Kitap çalışmalarına başlamadan önce ilk çalışmalarımdan birisi intihaldi. Orada almış olduğum bazı notları BELKİ FAYDASI OLUR DÜŞÜNCESİYLE BURADAN PAYLAŞIYORUM.
İspat ve sübut aynı anlamdadır zanneden hocanın da anlaması dileğiyle:
Kitap çalışmalarına başlamadan önce ilk çalışmalarımdan birisi intihaldi. Orada almış olduğum bazı notları BELKİ FAYDASI OLUR DÜŞÜNCESİYLE BURADAN PAYLAŞIYORUM.
İspat ve sübut aynı anlamdadır zanneden hocanın da anlaması dileğiyle:
Pek çok üniversite ya
da lise düzeyinde eğitim kurumu intihal konusunda öğrencilerini ve akademik
kadroyu internet siteleri üzerinden uyarmaktadır. Yale üniversitesi internet
sitesi de “Avoiding Plagiarism” başlığı ile alıntı yapma kurallarını
belirtmektedir. Alıntı yapmanın önemi;
a-) Metnin içerik ve
kapsamı konusunda izlenim sahibi olma,
b-) Daha fazla
araştırma yapmaya yönlendirme,
c-) Konunun
temellerinin araştırılmasıdır.[1]
Ne zaman
alıntıya/kaynakçaya yer verilmeli konusu ise şu başlıklarla belirtilmektedir:
1-) İki veya daha
fazla sözcüğü bir bütün olarak sunmak gerektiğinde veya tek sözcük
aktarıldığında dahi bu sözcüğün aktarımı kaynağa özgü olduğunda,
2-) Belli bir kaynakta
bulunan gerçeklere ilişkin takdim zorunluluğu doğduğunda,
3-) Bir kaynak
içerisinde yer alan düşüncenin paragraf olarak ya da özetlenerek, yorumlanarak
veya kaynaktan bulunan sonuç olarak alıntılanması halinde,
4-) Genelden ayrılan
bilgilerin sunumunda veya okuyucunun bilmediği ancak bilim dalında yaygın
olarak bilinen bir genel bilginin aktarımında,
5-) Başka bir
kaynakta yer alan bir anlatım plânının ya da geniş ölçekli tartışma kaynağına
ilişkin yapının örnek alınması halinde,
6- Bir başka kişinin
bulduğu yöntemin işleniş şeklinin bir başka kaynaktan alınması veya ortak
çalışma halinde,
7- Bir başka kişinin
programı üzerinde çalışılması ya da yaygın olarak bilinmeyen bir rakam
sistemiyle yazılan bilgisayar şifreleme sistemi,
8- Bilginin üretimi
sırasında başkalarıyla işbirliği yapılması halinde.[2]
Bir bilginin yaygın
bilgi olduğunu belirleme farklılık gösterebilir. Oregon Üniversitesine ait
internet sitesinde konuyu işleyen Payne yaygın/ortak bilginin:
1-) Aynı bilginin en
az beş farklı kaynaktan ulaşılabilir olması,
2-) Yazarın, bilginin
halihazırda okur tarafından bilindiği yönündeki düşüncesi,
3-) Yazarın, bilginin
temel kaynaklardan kolaylıkla bulunabileceği yolundaki kanaati bulunması
halinde paylaşılan bilginin genel/ortak/yaygın/bilinen bilgi olduğunu belirtir.[3]
Akademik camiada
intihal olgusu genel olarak kasıtlı ya da kasıtsız görülebilmektedir. Kasıtlı
olanlar: Bir başkasına ait çalışma, plan, sonuçlar, sınavlar gibi belgelerin
doğrudan satın alınması, çalınması ya da ödünç alınması,
Başkasına ait
çalışmanın kiralanması,
Bir dilde yazılan
çalışmanın bir başka dilde çevrilerek kopyalanması ve kişisel çalışma gibi
sunulması,
Bütün cümlelerin ya
da esaslı bölümlerin alıntı yapılmaksızın alınması olarak işlenebilir.
Kasıt dışı kullanım
ise; Bir başkasına ait düşüncenin kendi sözcükleri ile kaynak gösterilmeksizin
alınması,
Diğer kişinin
fikirlerini esas almak suretiyle ve kaynak gösterilmeksizin düşünce yapısı
oluşturulması,
Paragrafın bütüne
yakın olarak esas kaynaktan alınması,
Kaynaktan düzensiz
olarak ya da tam olmaksızın alıntılama şeklinde gerçekleşebilir.[4]
İndiana Üniversitesi
ise üç halde intihalin gerçekleşebileceğini belirtmiştir:
1-) Bir başka kişiye
ait sözcüklerin alıntı olduğu belirtilmeksizin kullanılması,
2-)
Bir başka kişinin sözcüklerinin değiştirilse ve yeniden düzenlense de alınması
kaynak gösterilse de intihaldir.
3-)
Bir başka kişiye ait çalışmanın özetlenerek ya da yorumlanarak kaynak
gösterilmeksizin kullanılması.[5]
[3] Payne, E.
Thomas, “How to protect yourself from committing plagiarism”
http://pages.uoregon.edu/tpayne/EG595/plagiarism.pdf erişim:
10/2/2015
[4] Payne, a.g.m.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder