EFLATUN (PLATON-M.Ö. 427-347)
Esas adı Aristo olan
Eflatun, Atina’da doğmuştur.
Soylu bir ailenin çocuğu
olarak dünyaya geldi. Putperestti. Çok iyi bir eğitim aldı. Ünlü filozof Sokrat
dışında matematikçi Pisagor’dan da eğitimler aldı.
Alnı ve omzunun genişliği
nedeniyle kendisine Platondenmiş ve Arapça’da telaffuzun güçlüğü nedeniyle
Eflatun olarak anılmıştır.
Döneminin sosyal ve
siyasi olaylarına ve Peloponez savaşına şahit olmuştur.
İlk hocası Sokrat idam
edilmiş, Megara, Kirenea, Sicilya, Mısır ve İtalya gibi şehir ve ülkeleri
gezmiş, buralarda ilim ve fikir adamlarıyla görüş alışverişinde bulunmuştur.
M.Ö. 387 yılında Atina
yakınlarında Akademos kasabasında ilk düşünce akademisini kurmuştur. Hayatının
büyük kısmı da burada ders vererek ve kitap yazarak geçmiştir.
Eflatun’un kurmuş olduğu
Akademi, M.Ö. 387’den M.S. 529’a kadar faaliyet göstermiş ve çok sayıda öğrenci
yetiştirmiştir.
En ünlü öğrencisi Aristo’dur.
M.Ö. 347 yılında seksen
yaşlarındayken ölmüştür.
Temel hedefi mutluluk
sırlarını bulmaktır. Duygular aldatıcıdır.
Görünür aleme gelirken,
insan bedene bürünür.
İnsan bedeni öldükten
sonra da yaşamaya devam eden ölümsüz bir ruha sahiptir.
Politeia (Devlet) ve
Timaios adlı eserlerinde varlığın ve bilginin derecelerinden bahseder.
Ona göre Sokrat
dindardır. Toplumda bulunan her kötülük dine, tanrılara ve kutsal şeylere
inanmaktan doğar.
Yirmi sekiz eserinin
bulunduğu konusunda anlaşılmaktadır. Bunların arasında Sokrat’ın Savunması,
Şölen, Devlet, Kanunlar, Devlet Adamı, Mektuplar gibi eserler dikkat
çekmektedir.
Mektuplar ve Sokrat’ın
Savunması dışındaki eserleri, karşılıklı diyalog şeklindedir.
Bölgenin müslümanlaşması
sonrasında, Eflatun daha sık incelenmiştir.
Vatandaşların iyi ve
mutlu bir hayat sürdürmesi için ideal devlet kuramı oluşturur. İnsanlar asil ya
da köle olarak doğar. Toplumda idareciler, savaşçılar ve köylüler vardır.
Eğitim sadece hür ve erkek olan idareci ve savaşçıların hakkıdır. Ona göre insan
eğitimi karakter, beden, estetik, mesleki ve felsefi eğitim kademelerine
ayrılır. Doğumla başlayan eğitim yedi kademenin başarı ile tamamlanmasından
sonra 50 yaşında artık olgunlaşır ve filozof olur. Seçkinler sınıfına geçeri.
Yaşlılık devrinde yazdığı “Kanunlar” adlı kitapta ise görüleri biraz daha
yumuşatılmış ve ailenin rolü artırılmıştır.[1]
Eflatun’un başarısı,
zamanından farklı düşünebilmesi ve bu düşüncelerini çağları aşan kitaplara
dökebilmesidir. Oysa Sokrat öğretilerini doğrudan doğruya konuştuğu, söyleştiği
kişilere doğrudan doğruya aktarmaya çalışmış ve ondan günümüze tek satır yazı
kalmamıştır. Bu başarıda kurmuş olduğu akademinin dokuz asra yakın bir süre
ayakta kalmış, öğrenciler, bilim adamları yetiştirmiş olması çok etkili
olmuştur.
[1]
Hesapçıoğlu, Muhsin/Gürsel, Musa/Üre, Ömer/Sünbül, Ali Murat/Sarı,
Hakan/Sarpkaya, Ruhi/Izgar, Hüseyin, Livatyalı, Hüsnü/Güven, Kemal/Yavuz,
Mustafa(2011) Eğitim Bilimine Giriş,
6. Baskı, Konya Eğitim Yayınevi, s. 86.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder