7 Kasım 2025 Cuma

 

1. Yapısal ve Organizasyonel Eleştiriler

  • Metin oldukça uzun ve yoğun; bazı bölümler birbirine geçiyor. Örneğin, TCK m. 90/1 ve 90/4’ün fail, mağdur ve maddi unsur analizleri birbirine karışmış.
    Öneri: Her suç tipi için ayrı alt başlık yapısı kullanılabilir:

    • Suçun tanımı ve hukuki dayanağı

    • Korunan değer

    • Maddi ve manevi unsur

    • Fail ve mağdur

    • Suçun özel halleri (yaralama/ölüm vs.)

    • Cezai sorumluluk ve netice

  • Bazı tekrarlar mevcut; örneğin “bilimsel deney ve deneme kavramları” birkaç yerde tekrar açıklanmış. Tek bir alt başlıkta net biçimde tanımlamak yeterli olur.


2. Kavram ve Terim Kullanımı

  • “Deney” ve “Deneme” kavramları açıklanmış ancak bazı yerlerde tanımlar birbirine yakın ve kafa karıştırıcı. Örneğin:

    “Bilimsel deneyde kişinin sağlığının iyileştirilmesi amacı taşınmaz.”
    Bunu biraz daha açık, akademik ve kısa bir cümleyle ifade etmek daha net olur:
    “Bilimsel deney, doğrudan kişinin sağlığını iyileştirmeyi amaçlamaz; amaç öncelikle bilimsel bilgi elde etmektir.”

  • “Yakın amaç” ve “uzak amaç” gibi ifadeler kullanılmış. Bu kavramlar akademik literatürde net tanımlı değil; açıklamayı kısa ve örnekli yapmak metni güçlendirir.

  • “Serbest hareketli suç” ve “sadece hareket suçu” ifadeleri tekrar edilmiş. Tek bir tanım ve örnekle birleştirilebilir.


3. Mantıksal Tutarlılık ve Anlam

  • Bazı paragraflarda mantıksal olarak uzun cümleler ve karmaşık ifadeler var:

    “Bilimsel deney, TCK m. 90/1’de belirtilen koşullara uygun yapılmasına rağmen ölüm veya yaralama meydana geldiği takdirde fail; taksirle yaralama veya öldürme suçundan sorumlu olacaktır.”
    Bu cümle, parantez veya iki ayrı cümle ile bölünerek daha anlaşılır hale getirilebilir.

  • TCK m. 90/4 ile 90/5 karşılaştırmaları yapılmış; ancak okuyucu için hangi durumun hangi maddenin kapsamına girdiği net değil. Basit bir tablo veya şema ile bu karşılaştırmayı göstermek faydalı olur.

  • “Bize göre…” ifadeleri akademik metinde daha nesnel bir şekilde ifade edilebilir:
    “Öğretide genel olarak kabul edilen görüşe göre…” veya “Bazı görüşler, TCK m. 90/4’teki düzenlemenin özgü suç olmadığını belirtmektedir.”


4. Atıf ve Kaynak Kullanımı

  • Öğretideki görüşler ve madde gerekçeleri belirtilmiş ancak kaynak gösterimi yok. Akademik bir makale veya kitapta TCK yorumunda atıf çok önemlidir. Örn.:

    • “Öğretide bir görüşe göre…” → Yazar, eser, sayfa

    • “Madde gerekçesine göre…” → TBMM Komisyon Raporu, tarih

  • Yargıtay kararlarına referans verilmemiş; varsa somut örnekle desteklemek metni güçlendirir.


5. Genel Dil ve Anlatım

  • Metin yer yer çok uzun cümleler ve iç içe parantezlerle dolu. Bu, anlamı zorlaştırıyor. Örneğin:

    “…bilimsel deney bakımından TCK m. 90/5’te düzenlenmiştir. Bize göre, hasta olan insan üzerinde rıza olmaksızın tedavi amaçlı denemede bulunma neticesinde, mağdurun ölmesi veya yaralanması halinde, genel kurala göre hareket edilmelidir.”
    → Bu iki cümleye bölünebilir, “Buna göre…” gibi geçiş ifadeleri kullanılabilir.

  • Noktalama hataları ve bazı yazım yanlışları var (“gerçekleştirilmektedir” yerine “gerçekleştirilmektedir”, “düzlenmeler” → “düzenlemeler”).


6. Ek Öneriler

  • Metni daha okunabilir kılmak için, tablolar veya şemalar kullanılabilir:

    • TCK m. 90/1 ve 90/4 karşılaştırması: fail, mağdur, hareket, ceza

    • Deney vs. deneme, bilimsel amaç vs. tedavi amaçlı

  • Örnek olay veya Yargıtay kararları eklenebilir; akademik metin daha canlı ve uygulanabilir olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Diyabakır'a ilişkin Arafat Yaz'ın Tesadüf ve Efsanelerle Biçimlenmiş Diyarbakır Kalesi makalesinden,

Makale gerçekten güzel. Şu kısmı dikkatimi çekti:  Yunus peygamber ile Âmid hakkında anlatılanlar ve kaldığı mağara da üzerinde durduğumuz ...

TIBBİ ETİK