25 Ekim 2019 Cuma

EN İYİ 100


Esasen bu çalışmayı tarihin akışını değiştirdiğini düşündüğüm ve bizim tarihimizi de derinden etkileyen birkaç isim üzerine yapmayı düşünmüştüm. Sonradan, gerek Türkiye gerekse dünya çapında benzerlerini görünce ben de bir benzerini hazırlamak istedim.
Türkiye Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü sınavına girmeden önce okumamız tavsiye edilen kitaplar şöyle listelenmişti:
Baskın Oran, Türk Dış Politikası,
Ülkü Arıboğan vd., Uluslararası İlişkiler Sözlüğü,
Fahri Armaoğlu 19.YY ve 20.YY, Siyasi Tarihi
Rıdvan Karluk, Uluslararası İktisadi Mali Kuruluşlar.[1] Ayrıca yüksek lisans sırasında bu programın çok değerli birkaç akademisyeni sayesinde oldukça önemli bir kaynak sahibi de olmuştuk. Ancak bu çalışmanın hazırlanmasında bu kaynakçanın fikir sahibi yapmakla birlikte doğrudan etkisi olduğunu söyleyebilmek mümkün değildir.
Bu çalışmanın esin kaynağı olan Michael J. Hart’ın “Dünyanın En Etkin 100” isimli çalışması giriş kısmında yazar; “Okur kendi listesini oluşturma deneyimini yaşamaya çağrılmaktadır-herhangi bir alanda en etkili, en ayrıcalıklı ya da başka yönleriyle üstün kişilikler olabilir bu listede.”En etkili 100’ü” yaratma süreci benim için hem büyüleyici hem de eğlenceliydi ve inanıyorum ki sözler de kendi liste veya listelerinizi oluştururken harcayacağınız zihinsel çabadan hoşnut kalacaksınız. Listenizdeki isimler benimkilerle çakışmayacaktır, zaten çakışmamalıdır da. Örneğin, gelmiş geçmiş “en büyük güç sahibi 100” üzerinde kafa yormayı yeğleyebilir ya da “en karizmatik 100” üzerinde düşünmeyi tercih edebilirsiniz. Eğer “en etkili” kişi adaylarını belirlemeyi seçerseniz, umarım çalışmanız site, benim çalışmamın bana kazandırmış olduğu gibi tarihe yeni bir bakış açısı kazandırır.” çağrısına uyarak hazırlanmış bir çalışmadır.
Bu çalışmayı hazırladığım sırada sadece listeye kimleri alacağım konusunda düşünüyordum. Hart haklıydı. Benim düşündüğüm isimler onunkilerden oldukça farklıydı. Bazı durumlarda bir komutan, bazı durumlarda bir düşünür, bazen bir ekonomist bazen bir kaşif önemli olabilirdi. Bu nedenle ben daha çok alfabetik bir listeyle etkin kişilere ilişkin kısa biyografiler hazırlayarak daha çok liste hazırlamayı okuyucuya bırakmak istedim.
Bu çalışmayı hazırlarken bu kitaplar üzerinden mi yoksa ansiklopedik bilgiler veren çalışmalardan yararlanmalıydım Bana göre özellikle tez tarama merkezi önemli bir kaynakçaydı. Bir diğer kaynakça hakemli makaleler olmalıydı.



[1] Bu listeye Türkiye ekonomisine ilişkin olanlar dahil değildir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Arif Nazım - Şehidin Destanı

TIBBİ ETİK